Навіщо ми інвестуємо в українські стартапи і на які дивимося – Genesis Investments

Інвестиційний менеджер Genesis Investments Олена Мажуга в колонці для AIN.UA розповіла про те, чому стартапам зі Східної Європи складно залучати західний капітал, про коронавірусну кризу та підходи фонду до відбору компаній.

У 2019 інвестиції в українські стартапи, згідно з дослідженням UVCA і Deloitte, вперше перевищили $ 0,5 млрд. Це рекордна сума, вона в 1,5 рази вище, ніж в 2018-му.

Підсумком минулого року також стало народження нового єдинорога в Україні – компанії Grammarly, яка після чергового інвестиційного раунду була оцінена в більш ніж $ 1 млрд. І хоча американський капітал як і раніше становить основну частку залучених українцями інвестицій, все більше з’являється угод з українськими фондами.

Навіщо інвестує Genesis

На ринках України, Білорусі, Латвії та Литви є загальна проблема: стартапи на передпосівній і посівній стадіях дуже часто не отримують достатнього фінансування. Компаніям складно залучити інвестиції від США і Західної Європи, якщо у них немає продажів на цих ринках і, особливо, якщо засновники там не живуть.

Створюючи фонди в Україні, можна задовольнити цей попит – допомогти стартапам вирости до того етапу, коли вони зможуть підняти гроші від великого західного інвестора. Для цього потрібно наростити продажі, вийти на нові ринки, розширити команду і, якщо потрібно, переїхати.

Коли ми запустили Genesis Investments, то не обмежували пул індустрій, на які дивилися. А зараз зосередилися на тих напрямках, які нас цікавлять і в яких у Genesis є експертиза і досвід. Це Digital Health, Online Education, Mobile Apps, Artificial Intelligence & Machine Learning і Advertising Tech.

За результатами 2019 і першого півріччя 2020 року Genesis Investments визнали найактивнішим інвестором в українські стартапи серед венчурних фондів (премія Ukraine Innovation Awards 2020). У цей період ми закрили угоди з Liki24, Mate Academy і Elision. Але самою знаковою угодою стала півторамільйонна інвестиція в білоруський стартап Vochi, при тому, що звична сума для нас – це $ 300 000-400 000.

Є й інші причини для створення інвестфонду. Genesis прагне залучати кращі кадри з ринку до себе в компанію. Але ті люди, які запустили свої бізнеси, частіше за все не повертаються до найманої роботи. Інвестиції в стартапи дозволяють не втрачати таких фахівців, а утримувати їх в своєму колі спілкування і обмінюватися досвідом.

На що дивляться інвестфонди в 2020 році

Успішний стартап – це мікс ідеї, досвіду, команди і знайомств. Щоб сподобатися інвесторам, потрібно відповідати кільком критеріям:

  • Талановиті засновники і команда. Ми дивимося на соцмережі, репутацію засновників, збираємо фідбек. Вони повинні мати позитивний досвід заснування власного бізнесу, володіти унікальними навичками і знаннями.
  • Міжнародний ринок з оцінкою понад $ 10 млрд. Якщо стартап протягом 10 років займає хоча б 1% ринку, то у нього буде виручка $ 100 млн в рік, він може не стати єдинорогом, але буде оцінюватися в діапазоні від $ 300 млн до $ 1 млрд.
  • Наявність продажів і позитивних відгуків від користувачів. Ідеї ​​самі по собі нічого не варті – продукт повинен вирішувати реальні проблеми людей. Якщо технологію нікому продати, значить вона нікому не потрібна.
  • Шанси компанії стати прибутковою в найближчі два роки. Криза може затягнутися, і гроші не будуть так доступні, як, наприклад, в 2019 році. Тому ті стартапи, які зможуть швидко почати заробляти, будуть більш привабливими для інвесторів.

За якими напрямами стежити

  • Digital Health. У світі величезна кількість людей не має доступу до швидкої і якісної медицини. Це стосується як країн, що розвиваються, так і розвинених країн. За даними Deloitte, глобальні витрати на охорону здоров’я до 2023 року будуть рости з сукупним річним темпом в 5%. При цьому індустрія залишається недофінансованою і недостатньо ефективною. Старіння населення, глобальна пандемія та інші виклики сприяють пошуку інноваційних способів отримання медичної допомоги. Тому варто робити ставку на розробки в телемедицині, доставці ліків, додатки для відстеження стану здоров’я.
  • Online Education. Класична освіта сильно відстає від реалій ринку. Це стосується, в тому числі, західних університетів. Якщо людина не збирається працювати в сфері інвестбанкінга, консалтингу, ракетобудування, медицини або американської політики, можливо, їй не варто витрачати п’ять-шість років життя на навчання в університетах. Пандемія COVID-19 також показала важливість дистанційної освіти. Відповідно до сучасних тенденцій, в освітній процес будуть далі впроваджуватися гейміфікація, кросплатформне навчання і інші нові технології.
  • Мобильные приложения. У додатки неохоче інвестують, вважаючи це легкої сферою. Насправді, побудувати хороший додаток з багатомільйонною аудиторією важко. Багато хто не знає, як запустити додаток і за рік вийти на мільйонну виручку в місяць, а Genesis знає. До того ж, в карантинний час це одна з небагатьох сфер, яка росте. Згідно з даними Sensor Tower, в першій половині 2020 року споживчі витрати на мобільні додатки і їх установку виросли майже на 24% в порівнянні з тим же періодом минулого року і перевищили $ 50 млрд. На думку аналітиків, витрати користувачів на додатки будуть рости в наступні п’ять років , незважаючи на кризу, і можуть досягти $ 170 млрд до 2024 року.

Також будуть рости такі сфери, як геймінг, стрімінг і консервативні індустрії, які не так швидко адаптуються до технологічного прогресу: наприклад, логістика, банкінг або будівництво.

Криза чи можливості

Викликан пандемією COVID-19 криза вдарила по стартапам у всьому світі, говориться в дослідженні Startup Genome. По-перше, вони зіткнулися з проблемою зниження споживчого попиту, по-друге – з потенційною нестачею капіталу вже найближчим часом. Як наслідок, велику кількість співробітників довелося звільнити. Також, згідно з дослідженням, венчурні фонди скоротили фінансування і навіть вже укладені угоди виявилися під питанням.

На Genesis Investments криза не вплинула. Спочатку ми збиралися скоротити кількість інвестицій, але зараз явних передумов до цього не бачимо.

Будь-яка криза – це ще й можливість. Тому ми продовжимо вкладатися в перспективні проєкти і до кінця року плануємо закрити близько п’яти угод.

Важливість інвестицій для ринку IT

У глобальній перспективі інвестування сприяє розвитку ринку і запускає процес мультиплікації. Якщо стартапи будуть з’являтися і знаходити потрібне фінансування, то український IT-ринок зможе наблизитися, наприклад, до естонського в перспективі 15 років. Це означає збільшення R & D, створення робочих місць, зростання рівня фахівців. У міру становлення ринку більш конкурентним, прибуток окремо взятого фонду, звичайно, буде зменшуватися. Але хто стане в цій справі першопрохідцем і заслужить хорошу репутацію, всі найкращі угоди будуть його.

Автор: Олена Мажуга, інвестиційний менеджер Genesis Investments

Джерело: ain.ua

You may also like...