Як зібрати команду для стартапу і утримати її
Дмитро Гуцал, CEO онлайн-сервісу для автомобілістів Autobooking.com розповів як знайти, залучити і, що важливо, утримати команду для стартапу.
Успіх стартапу – це залучена команда. Як знайти і залучити цю команду? Що зробити для того, щоб команда «жила проєктом», як і ви самі? Наш стартап вже не маленький, йому в 2020 році 5 років. Починали ми з трьох осіб, де проджект-менеджер був і маркетологом, і програмістом.
Тепер нас 20, але до сих пір ніхто не називає роботу «своєю» або «чужою». Взаємовиручка і взаємопідтримка – наші головні важелі виходу зі складних ситуацій. Команда – це мотивація, генерація ідей і підтримка. На своєму прикладі розповім, як зібрати команду для стартапу і, що важливо, утримати її і надихнути.
Перший етап – співбесіда
Почнемо з правила Цукерберга при прийомі на роботу: «Був би я сам щасливий, працюючи на цю людину?». Ми його трохи змінили: «Чи я буду краще, працюючи на цю людину?». Ми шукали людей, які розуміють, що стартап – це можливості для зростання, свобода дій і режим миттєвих змін.
У стартап люди приходять або заради вашої big idea, або ж заради вас. Будете ви онлайн-сервісом для автомобілістів або будете продавати розумні тапочки для дому, люди захочуть бути саме у вашій команді, якщо ви будете лідером, прикладом і порадником.
Всі підприємці хочуть до себе в команду людину, для якого процес створення нового стоятиме на першому місці. Відданість проєкту буде стояти перед фінансовою вигодою. І так, такі люди існують, їх легко розпізнати на співбесіді.
Як саме? Вони заздалегідь знайшли вас і вашу компанію в соцмережах, переглянули всі інтерв’ю, розповідають емоційно, цитують вислови вашої команди, привітні з офіс-менеджером.
Також багато що можна дізнатися про людину, якщо ви раптом трохи затрималися на інтерв’ю.
Зверніть увагу, як в цей час веде себе ваш кандидат. Привітний з оточуючими – ваш варіант. Втупився в телефон, мовчить і не спілкується з людьми навколо, може чекати вас без єдиного питання 40 хвилин – людина явно не цінує свій час, а після – не буде дорожити і вашим.
Звертайте увагу на зайнятих людей. Діти, вихованці, хобі – такі співробітники будуть виконувати свою роботу в строк і поспішати додому.
Підбирайте людей не по навичкам, а за цінностями. Кожен день ви будете з ними комунікувати більше, ніж удома з рідними. Гігієна всередині колективу дуже важлива. Уникайте токсичних співробітників, які налаштовують колектив на те, як все погано. Їх зазвичай легко визначити ще на співбесіді. Вони розповідають про досвід минулої роботи в повному негативі, та й ви своїми відповідями ніяк не можете догодити їм в процесі інтерв’ю.
Вік співробітників
Дорогу поколінню Y. Вони допитливі, жадають нових знань, освоюють нові методики, займаються творчістю. Нашому маркетологу всього 21 рік, вона в перший же день запустила десяток рекламних кампаній. На співбесідах такі люди задають багато питань. Питання тривають і під час робочих зустрічей – так ми продовжуємо генерувати нові ідеї і можливості для проекту.
Якщо на співбесіді у вашого майбутнього співробітника не виникло питань – то або ви божественний оратор, або він ні фрази не зрозумів з того, що ви сказали. Намагайтеся досвід інтерв’ю перенести в ваше потенційне співробітництво: людина, яка боїться ставити запитання (щоб не виглядати дурною), буде виконувати завдання, але потім переробляти, а після ще раз переробляти. І на початку кожної ітерації йому буде «все зрозуміло!».
Дорогу поколінню Х. У них є досвід, вони не так легко піддаються авантюрам, але легко зможуть заземлити креативну молодь і направити її на вірний шлях. У них є досвід, який захочуть перейняти і майбутні менш досвідчені співробітники. Вони зможуть поділитися своїм досвідом і допомогти «новачкам» в період адаптації.
Так, наш проджект-менеджер, він же HR і натхненник, шукав собі в команду програмістів. На співбесідах не прикрашав реальність, був чесним, кажучи як про сильні сторони проєкту, так і про слабкі місця. Було чітке уявлення про те, з ким працювати буде комфортно і легко.
З слів нашого нового програміста: «Я вибрав Autobooking.com, тому що ви не стали дифірамби співати, що ви найкращі. А описали пул завдань, пояснили, над чим треба працювати, – це круто, це мене і захопило».
Досвід співробітників
Ми дотримуємося ще одного правила – learning-by-doing – навчання на практиці. Не варто гнатися за людиною з багатовіковим досвідом і послужним списком. Такі співробітники, як показує практика, звикли працювати за своєю схемою і своїми правилами. У стартапі ж кожен день вас чекає новий поворот і виток. Вам потрібна свіжа кров, яка додасть фарб і поділиться новим поглядом на старі речі.
Якщо у вашого кандидата недостатньо досвіду у вашій сфері, або ж недостатньо досвіду на позиції, але він позитивний, комунікабельний, нищить своєю посмішкою наповал; навіть якщо просто ваше внутрішнє чуття підказує вам, що він ще себе покаже – беріть його!
Всьому можна навчити в процесі роботи. Так, у половини нашої команди немає автомобілів, але через півроку роботи вони точно знають, де в машині шукати форсунки, що це і для чого вони потрібні.
Близько чи далеко
Спокійно ставтесь до набору співробітників для роботи віддалено і на аутсорс. Так два дні на тиждень кожен з команди може працювати з зручного йому місця і двоє людей працюють з нами з інших міст (навіть країн!) на постійній основі. В такому випадку вам допоможуть ZOOM-конференції.
Перш ніж задуматися про набір великої команди, випробуйте свою роботу самі, можливо, ви зможете впоратися тільки своїми силами, або ж з командою всього в 3 людини.
Тепер про робочі будні
Тут вже не важливо, стартап у вас або дорослий успішний бізнес – ваша команда повинна відчувати себе комфортно. Подбайте про зручний офісі, де співробітники зможуть надихатися, спілкуватися, креативити і відпочивати, перезавантажуватися.
Так, за все існування Autobooking.com ми переїжджали тільки два рази. Добре відчуваємо себе в коворкінгах з безлімітною кавою, ігровою кімнатою та місцями, де можна зловити натхнення, побути наодинці зі своїми ідеями.
Ось ви знайшли ідейну команду, зібрали її в зручному для всіх місці. Як змусити людей віддавати всі сили роботі? Ніяк. Насильно ви не зможете домогтися генерації ідей і плідної довгої роботи.
Тут уже мало бути підприємцем і CEO. Ви повинні бути психологом для своєї команди, бадьорити і підбадьорювати її у важкі моменти.
Чим менше людей в команді – тим простіше звернути увагу на зміну настрою кожного. Слід періодично цікавитися (щиро!), чим живуть і чим дихають ваші колеги. Так, soft skills обов’язкові і для власників бізнесу!
- Слухати і чути. Так, в нашій команді кожен відповідає за окремий проєкт, є його керівником. Ми вибрали для себе горизонтальну систему управління, тут усі рівні, всі однаково значущі.
- Вчити і змушувати собою пишатися. Ми святкуємо і маленькі, і великі перемоги. У житті стартапу їх не так вже й мало. Вони надихають нас і змушують рухатися вперед. Також ми оплачуємо 50% навчання на зовнішніх курсах / тренінгах. Якщо ваші співробітники самі прагнуть стати краще, хочуть удосконалюватися і вчитися новому ви зобов’язані цьому сприяти.
- Зрозуміти і прийняти, що люди і атмосфера в команді важливіше, ніж інструменти і механіка. Ми проводимо внутрішні тренінги з особистісного росту і підвищенню професійних навичок.
Джерело: ain.ua