Авторські права і патенти: що врахувати хайтек-стартапам ще на старті (на прикладі HDMI)
Патентний повірений, СЕО компанії IPStyle Марія Ортинська в колонці для AIN.UA розповідає про те, як стартапи можуть монетизувати інтелектуальну власність. І з чим можуть зіткнутися, якщо працюють з hardware – на прикладі того, як монетизуються авторські права на популярну технологію HDMI
Об’єкт монетизації – HDMI
HDMI – це не просто кабель, який з’єднує ноутбук з телевізором, проектором, а певний інтерфейс (прим. – не плутати з графічним). По суті – це спосіб взаємодії двох пристроїв для передачі звуку і відео з високою роздільною здатністю.
Використовувати цей інтерфейс можна, але тільки за гроші. Як змусити платити інших гроші за використання своєї технології? Запатентувати винаходи, зареєструвати торгові марки, а, можливо, і дизайн.
Бізнес-союз
Права на HDMI можуть належати різним компаніям, але їх управлінням займається HDMI Licensing Administrator Inc, яку заснували шість найбільших гравців ринку: Hitachi, Matsushita Electric Industrial, Philips, Silicon Image, Sony, Thomson.
А якби компанії не об’єдналися?
Тоді у кожного виробника був свій роз’єм, свій кабель. Як результат – незручність для користувача, адже при покупці пристроїв різних виробників йому довелося б перевіряти їх на сумісність, розбиратися який був прихід для якого кабелю потрібен, використовувати різні перехідники.
Висновок: з конкурентами можна і навіть потрібно об’єднуватися. Головне – розуміти мету, вміти домовлятися і створювати цінність, в даному випадку – для користувача.
Гроші де?
Якщо ви плануєте робити пристрій з HDMI, то у вас є дві опції. Перша: замовити його у так званого HDMI adopter. Друга: самостійно стати HDMI adopter.
По суті, adopter є ліцензіатом (особою, яка використовує права інтелектуальної власності) і платить власнику певну винагороду. Або річний збір – $ 5 000 або $ 10 000 (в залежності від обсягу виробництва), або роялті – до 15 центів за кожен пристрій з HDMI.
15 центів – стандартна сума. Але, наприклад, якщо ви використовуєте лого HDMI на пристрої і промоматеріалах, то платіж зменшується до 5 центів.
Відповідно, кожен виробник, який використовує HDMI в своєму пристрої, тим самим спонукає інших виробників використовувати і популяризувати HDMI.
Висновок: правильно побудована система ліцензійних відрахувань гарантує не тільки стабільний і високий дохід, а й сприяє просуванню технології і, відповідно, ще більші надходження від неї. Замкнуте коло, але в хорошому сенсі.
Диверсифікація
Свого часу як альтернатива HDMI був створений Display Port, який дозволяє насолоджуватися яскравими фарбами повнометражних фільмів і високою швидкістю в «великовагових» відеоіграх.
Video Electronics Standard Association (VESA), приймаючи цей стандарт відеоінтерфейсу, анонсувала його безкоштовним – на противагу HDMI. І так було більше 10 років, до 2015 року. Сьогодні виробники пристроїв, оснащених роз’ємом для підключення такого проводу, платять ліцензійних платіж в розмірі 20 центів за кожну одиницю техніки.
Висновок: проектуючи продукт – будь то навушники, Wi-Fi-пристрій для доступу до стрімінгових сервісів з дому або навчальні VR-тренажери для дітей, важливо керуватися не тільки вартістю використовуваної технології на поточний момент, а й можливістю диверсифікації «ризиків». Переробити готовий продукт – дорого, та й не завжди можливо.
Просте, але золоте правило
Навіть самі типові і, здавалося б, загальнодоступні технічні та технологічні рішення запатентовані, їх назви зареєстровані як ТМ, а значить – незаконне їх використання, пов’язане з виробництвом, продажем, ввезенням, маркуванням продукції, рано чи пізно обернеться юридичними і репутаційні перешкодами.
У тому числі – неможливістю залучити інвестиції, заблокованими продажами на маркетплейсах, а також багатотисячні позовами.
Наприклад, HDMI Licensing Administrator активно захищає свої права, що проявляється у відстеженні контрафактної продукції на eBay, Amazon та інших онлайн-майданчиках.
Проти продавця «несанкціонованої» продукції можуть подати позов до порушення прав на ТМ HDMI, а також позбавити його статусу продавця. Його продукцію можуть зупинити на митниці – можна втратити всю партію товару з усього лише одного «нелегального» напису HDMI. Йому буде закритий доступ виставлятися зі своєю продукцією, пристроєм на виставках, наприклад, CES.
Висновок: перед впровадженням нової технології, виробництвом продукції слід обов’язково провести патентні дослідження, пошуки на схожі ТМ і переконатися в “чистоті” свого продукту. Таким чином можна оцінити ризики порушення чужих прав і, що важливо, знайти спосіб їх усунути.
Джерело: ain.ua