Коронакриза та інвестиції в стартапи. Про що варто пам’ятати
Залучати інвестиції в стартап завжди було непросто. Особливо, якщо це стартап з України. Але в 2020 році «чорний лебідь» в особі коронавірусу приніс на ринок стартап-інвестицій ще більше змінних. Від знання цих змінних може залежати те, чи отримаєте ви інвестиції в цьому році або ваш бізнес закриється.
Кирило Мазур, екс-партнер фонду IG.VC, керівник Center42 Innovation Agency поділився з AIN.UA п’ятьма порадами для стартапів-новачків, які були актуальні завжди, але зараз – особливо.
Вивчайте угоди інвестора за останні пару років
Є різні типи фондів і приватних інвесторів. З огляду на кризу, багато хто з них може посилити критерії інвестування або перестати інвестувати зовсім – але вголос інвестори ніколи про це не скажуть. А значить, ви ніколи про це не дізнаєтеся і будете продовжувати витрачати час на зустрічі даремно. Стартапам, як ніколи раніше, важливо пильно стежити за досвідом фондів, щоб підвищувати свої шанси на успішну операцію.
Зверніть увагу скільки публічних угод у фонду за минулий рік. Запитайте зворотний зв’язок у стартапів, в які цей фонд інвестував. Вивчіть профілі самого фонду та партнерів цього фонду в соціальних мережах – активні інвестори (за рідкісним винятком) багато пишуть про стартап-індустрію, хваляться угодами, переговорами, відвідують технологічні конференції і закриті інвесторські заходи в США, Європі, Азії.
Часом їм цікаві якісь окремі ніші та індустрії і вони теж багато про них пишуть – тобто, «горять» сферою. Інвестори, які вже не інвестують, зазвичай пишуть про інше – про новий бізнес, про життя, нічого не пишуть про стартапи, а часом навіть критикують цю сферу. Загалом, краще зайвий раз перевірити ще раз, щоб заощадити собі в процесі десятки годин цінного часу.
Дізнайтеся, звідки фінансується фонд, щоб правильно оцінювати свої шанси
Ви можете заощадити багато часу, якщо будете враховувати джерело походження коштів інвесторів і спілкуватися тільки з тими, хто реально готовий вкладати гроші.
Наприклад, family offices (тип сімейних фондів і «кишенькових» фондів при компаніях) зазвичай інвестують з операційних доходів своїх основних бізнесів. Якщо ці бізнеси постраждали через кризу, то гроші знадобляться їм самим і тоді нові інвестиції в стартапи можуть тимчасово припинитися. Краще відразу коректно перепитати, чи готовий такий фонд інвестувати в найближчий місяць-два або вони знайомляться з вами «на майбутнє».
Теж саме стосується і приватних інвесторів. Дуже часто такі інвестори є топами великих компаній, засновниками успішних бізнесів. Їх кошти – це дивіденди і бонуси, а процес інвестицій – їх дороге хобі. Якщо їх основний бізнес накриє хвилею кризи, то часу і коштів на хобі не буде зовсім.
Класичні венчурні фонди (VC) зазвичай структуровані так, що збирають певну суму грошей, яку інвестують в перебігу декількох років. Такі фонди через різні ситуацій можуть змінювати кількість інвестицій в рік, але вкрай рідко зупиняють інвестиції зовсім. Це один з найнадійніших партнерів серед вищевказаних.
Шукайте альтернативні способи достукатися до інвесторів
Зараз багато офлайн-способи пошуку інвесторів виявилися недоступні. Ми збиралися привезти 2000+ гостей та інвесторів на Kyiv Innovation Week 2020 у Київ в червні, але поки ці плани під серйозним питанням. Схожа ситуація з такими європейськими tech-івентами, як TNW (Амстердам), Viva La Tech (Париж) або London Tech Week. Альтернатива – пробувати частіше виходити на інвесторів через їх портфельні компанії.
Стартапи часто готові підтримати перспективних колег по ринку і організувати знайомство з фондом, який вклав в них гроші. Але тільки якщо у вас є, що запропонувати їх інвестору. Почати можна з написання стартапу короткого запиту – напишіть, чим займаєтеся, яких результатів вже домоглися, з ким хочете познайомитися і чому вважаєте, що цьому інвестору може бути цікаво познайомитися саме з вами.
Захищайте бізнес від ризиків
З Європи, а з Франції особливо, приходить багато новин про тисячі постраждалих бізнесів, співробітники яких захворіли на коронавірус. Уряди цих країн вже обіцяють податкові пільги до кінця року і майже безвідсоткові кредити для відновлення бізнесу. Але, будемо чесні, для вашої компанії буде набагато краще, якщо всі ваші співробітники залишаться здорові, навчаться ефективно віддалено працювати і зростання компанії продовжиться. Про це ж думають і ваші потенційні інвестори.
Якщо ключові гравці у вашій команді захворіють – це може поставити під загрозу зростання вашої компанії, а значить, під загрозою опиняться і гроші інвестора. Бережіть здоров’я себе і своєї команди, щоб підвищити шанси на залучення інвестицій в цьому році.
Робіть НАГОЛОС на зростання доходів, метрик, важливих показників
З різних причин число інвесторів в світі трохи зменшиться і конкуренція за гроші інвесторів стане жорсткішою. Ті інвестори, які залишаться на ринку, будуть мати можливість вибрати кращих з кращих. Тому на перший план ще сильніше, ніж раніше, вийдуть ваші бізнес-показники.
Багато офлайн-компанії і заходів призупинять рекламу і активності, що призведе до зниження середньої ціни за клік на оголошення. Для кого-то це стане хорошою можливістю поліпшити найбажаніші серед інвесторів метрики – знизити вартість залучення користувача (CAC), підвищити місячний дохід (MRR, наприклад) і дохід на користувача (ARPU і LTV), поліпшити щотижневий приріст (retention rate і week- to-week growth). Аналіз метрик – це також хороший привід переглянути, на чому реально коштує зараз сконцентруватися, а що просто краде ваші ресурси.
Як би там не було, зараз важливо зберігати позитивне мислення, продовжувати розвиватися і пам’ятати: будь-яка криза хороша тим, що змушує робити нестандартні рішення і бачити можливості замість ризиків.
Джерело: ain.ua