В Україні створено унікальний безпілотник AeroDrone для фермерів
– Наш безпілотний літак дозволить фермерам різко скоротити використання на полях всілякої хімії, – говорить організатор стартапу AeroDrone Юрій Педерій з Києва. – Тут справа ось у чому: зараз в Україні приблизно 90 відсотків посівів обприскують, як і півстоліття тому, за допомогою тракторів. Цей спосіб має істотний недолік: на кожен гектар доводиться виливати по кілька сотень літрів розчинених хімікатів! Наш безпілотник справляється з аналогічними завданнями, розпорошуючи на одному гектарі не більше двох літрів пестицидів, гербіцидів або добрив – це приблизно в 100 разів менше, ніж розпорошує трактор.
«Після виходу на пенсію батько зайнявся створенням безпілотного літака»
– Ще один важливий аспект: при обробці гектара посівів трактор витрачає в середньому 1,2 літра пального, а наш літальний апарат – лише півсклянки (100 грамів), – продовжує Юрій Педерій. – Безпілотник розпорошує засоби захисту рослин на швидкості 100 кілометрів на годину, завдяки чому на обробку одного гектара вистачає менше хвилини!
– Як виник ваш проєкт?
– Його починав мій батько, на жаль, уже покійний. Він багато років пропрацював конструктором на знаменитому авіаційному заводі імені Олега Антонова. Коли вийшов на пенсію, з трьома колегами-пенсіонерами зайнявся створенням безпілотного літака. Батько розумів, що в майбутньому безпілотники стануть широко використовувати в різних галузях, але слід було зрозуміти, в яких саме.
Ми ретельно проаналізували український ринок і зрозуміли, що в сільському господарстві для цих літальних апаратів роботи непочатий край. Тому сконцентрували свою увагу на фермерах: багато з ними спілкувалися, щоб до дрібниць розібратися, чим наше дітище може бути їм корисно. Проводили експериментальні обробки полів. Залучили до проєкту одного з провідних в Україні фахівців із захисту рослин професора Віктора Арсенійовича Саніна. З його допомогою зуміли домогтися того, що хімічні речовини розпорошувалися з безпілотника у вигляді дрібних (розміром не більше 100 мікрон) аерозолів. Літак летить на дуже малій (кілька метрів) висоті, і це забезпечує більшу точність обприскування.
На певному етапі ми зрозуміли, що створювати техніку і працювати зі споживачами – це дві великі різниці. Тому почали співпрацювати з компанією, яка стала посередником між нами і фермерами.
– Ви авіаконструктор?
– Я закінчив факультет автоматики Національного авіаційного університету України. Так що в нашому стартапі, крім роботи керівника, займаюся всім, що пов’язано з автопілотом і автоматикою. Підключився до батьківського проєкту ще під час навчання в університеті.
Нинішня версія нашого безпілотника вже п’ята за рахунком. Найперша з них могла підняти не більше 20 кілограмів і містилася на столі для тенісу. Як бачите, нинішня, яку ми виводимо на ринок, набагато більша. Вона бере на борт 60 кілограмів вантажу.
«Уже в цьому році плануємо будувати по одному безпілотнику на тиждень»
– Скільки примірників таких безпілотників ви вже створили?
– Поки три. У нашому ангарі на аеродромі «Чайка» під Києвом будуються ще два. На нинішній рік у нас амбітні плани – зібрати 30 безпілотних літаків. Для цього разом з партнером зараз організую в Києві підприємство по серійному виробництву. На перших порах там будуть збирати по одному літаку в тиждень, а в 2021 гоці – ще більше. На покупку всього необхідного для цього авіазаводу нам потрібні інвестиції, тому вирішили поборотися за грант (його сума від 25 до 75 тисяч доларів) від Українського фонду стартапів (це державна структура).
– Скільки коштує ваш літальний апарат?
– Мені не хотілося б називати точну цифру. Тим більше що ціна залежить від комплектації кожного конкретного екземпляра. Але вартість нашого безпілотника значно нижче, ніж подібних літаків, створених відомими зарубіжними фірмами. Важливо, що наш безпілотний апарат здатний окупити свою вартість за один сільськогосподарський сезон.
– У вашої крилатої машини є конкуренти?
– Звичайно. Але в основному це коптери (багатомоторні вертольоти. – Авт.). Вони працюють на електричних двигунах. Одного заряду акумулятора їм вистачає на десять – двадцять хвилин польоту. Значить, потрібно брати з собою кілька запасних. А коли заряд витратиться, підзарядити акумулятори в полі ніде. У нас таких проблем не виникає: ми оснастили безпілотник двигуном внутрішнього згоряння (працює на 95-му бензині). Беремо з собою в поле каністру пального, і цього з головою вистачає на весь робочий день, нехай він навіть буде тривати від світанку до заходу сонця. До того ж не забувайте, що наш апарат піднімає 60 кілограмів, тоді як його аналоги – в кілька разів менше.
Створений нами безпілотний літак можна застосовувати не тільки в сільському господарстві. Так, в минулому році разом з американським партнером ми проаналізували ринки США і Канади і прийшли до висновку, що безпілотник AeroDrone є сенс пропонувати в цих країнах для контролю за станом нафто- і газопроводів, магістральних ліній електропередачі. Адже він здатний пролетіти без дозаправки 600 кілометрів, несучи на собі відеокамери або датчики для оперативного виявлення пошкоджень трубопроводів і проводів ліній електропередачі.
Наш проєкт вельми перспективний: зараз світовий ринок послуг безпілотних літальних апаратів оцінюється в 14 мільярдів доларів. За оцінками економістів, через п’ять років він виросте в три рази!
Джерело: fakty.ua