Фермент з бактерій. Вчені знайшли новий спосіб переробки пластику

Французькі дослідники створили мутантний бактеріальний фермент, який розщеплює пластикові пляшки для повторного використання протягом декількох годин.

Фермент, спочатку виявлений в купі компосту, перетворив пляшки на будівельні блоки, які потім використовувалися для виготовлення високоякісних нових пляшок.

Дослідники з Тулузького університету і компанії Carbios проаналізували 100 000 мікроорганізмів, у яких були відзначені здатності до біологічного розкладання пластику. Кращим кандидатом виявився бактеріальний фермент, виявлений в листяному компості в 2012 році (він відомий як leaf-branch compost cutinase, LCC).

Вчені проаналізували фермент і внесли мутації, щоб поліпшити його здатність руйнувати пластиковий ПЕТ, з якого виготовлені пляшки для напоїв. Вони також зробили його стабільним при 72 ° С, близькому до ідеальної температури для швидкого розкладання.

Команда використовувала оптимізований фермент для руйнування тонни пластикових пляшок, які були розкладені на 90% протягом 10 годин. Потім вчені використовували цей матеріал для створення нових пластикових пляшок харчової якості.

Пляшки для відходів також повинні бути розмелені і нагріті перед додаванням ферменту, тому перероблений ПЕТ буде дорожче, ніж первинний пластик. Але Мартін Стефан, заступник генерального директора Carbios, сказав, що існуючий низькоякісний перероблений пластик продається з націнкою через брак поставок.

«Ми перша компанія, яка представила цю технологію на ринку. Наша мета — почати роботу до 2024, 2025 року в великих промислових масштабах», — сказав Стефан.

Компанія Carbios, яка стояла за відкриттям, заявила, що вона планує налагодити випуск ферменту в промислових масштабах протягом п’яти років. Вона співпрацює з великими компаніями, включаючи Pepsi і L’Oréal, для прискорення старту виробництва.

«Інтуїція і випадковість часто відіграють значну роль в фундаментальних наукових дослідженнях, і наше відкриття тут не є винятком. Це непередбачене відкриття говорить про те, що є можливості для подальшого поліпшення цих ферментів, наближаючи нас до вирішення проблеми утилізації постійно зростаючої гори пластмаси», — розповідав структурний біолог Джон МакГіхан з Університету Портсмута у Великобританії.

Бактерії Ideonella sakaiensis були виявлені в ході скринінгу зразків грунту, води і мулу, взятих з місця переробки пластикових пляшок в місті Сакаї, Японія. Ці бактерії здатні переробити тонку (0,2 міліметра) плівку ПЕТ за шість тижнів при температурі 30 ° C. Цей показник дуже малий для використання бактерій при переробці відходів і вчені шукали спосіб його поліпшити.

Джерело: nv.ua